Janez Menart • Jaz // Jag

Pred ogledalom nem stojim
in v tujca pred seboj strmim.
Framför spegeln står jag stum
och stirrar på främlingen framför mig.
Kot da zrem prvič ta obraz,
vprašujem ga: Si ti res jaz?
Som om jag ser detta ansikte för första gången
frågar jag honom: Är du verkligen jag?
Zamišljeno me zro oči
in vprašajo: Sem jaz res ti?
Eftertänksamt betraktar ögonen mig
och frågar: Är jag verkligen du?
In trezno pravi mu moj jaz:
Jaz nisem ti, ti nisi jaz;
Och nyktert svarar honom mitt jag:
Jag är inte du, du är inte jag;
jaz sem le jaz, ki se mi zdi;
in ti si jaz le za ljudi;
jag är bara jag, som det förefaller mig;
och du är jag bara för alla andra;
a pravi jaz je dan za dnem
uganka meni in ljudem.
men mitt sanna jag är varje dag
en gåta för mig och alla andra.





översatt av flera studenter

Inga kommentarer: